۱۳۸۱ بهمن ۷, دوشنبه

"سواد رايانه" تون کجاست؟

حالا من "موشي" رايانه ام رو روي "زبر موشي" حرکت دادم و گفتم "آغازه" اين "شبکه نگار" رو تعطيل مي کنيم، شما چرا باور کردين؟ (براي رمز گشايي به واژه هاي مصوب فرهنگستان رجوع کنين. البته اعتراف مي کنم که اين آخري اختراع خودم بوده براي کلمه وبلاگ!!) الان که شما اين سطور رو روي "پايشگرتون" ميبينين بنده پشيمان شده به "شبکه نگار شهر" (باز معادل خودم براي وبلاگشهر!) برگشتم! هرچي گفتم رو با "پس بر" پاک مي کنم! لطفاً "گپ" رو بخونين!
*****
"اين زمين فوتفال رو خودم درست کردم. زمون جنگ بود. ما داشتيم فوتفال مي کرديم. اين هواپيماي عراقيه. اومد بالا سرمون. همه دويدن اين طرف. من نمي دونم چرا دويدم به طرف هواپيما. هواپيما بمب ول کرد "توف توف توف" همه مردن، من زنده موندم." بماني- داريوش مهرجويي
اين جملات بالا آشنا نيست؟
,Two roads diverged in the woods and I
.I took the one less travelled by
.And that has made all the differnece
بقيه شعر رابرت فراست رو اينجا بخونين. (پسر تو تله پاتي داري؟ من از ديشب که فيلمو ديدم- و تو نامرد نيومدي- اين شعر تو سرم بود!!)
*****
هميشه گفتم که مهرجويي فيلمساز باسواد و خوبي هست ولي بزرگترين ويژگيش موقعيت شناسيه. نگاه کنين که در هر موقعي فيلم اون زمون رو ساخته. گاو در زمان شروع موج فيلمهاي هنري و زمان رواج فيلمهاي روستايي، مدرسه اي که مي رفتيم در زمان فيلمهاي انقلابي و شعاري، اجاره نشينها با اوج فيلمهاي اجتماعي و البته کمدي، هامون زماني که اينجور توپيدن به روشنفکرها مد بود، سارا در موقعي که خيليها سنگ زنها رو به سينه ميزدن، پري زمان مد شدن عرفان، درخت گلابي در زمان رواج فيلمهاي جشنواره اي و حالا نوبت سبک خبريه (که تو اين آخري خيلي هم موفق نشده). خوب البته اين هنر اين آدمه که تونسته تو هرکدوم از اين جريانها، موفق و برجسته باشه و به نوعي بهترين فيلم ژانر رو بسازه. واسه همينه که مهرجويي عاشق سينه چاک نداره. چون با ديدن يه فيلم که تو ژانر مورد علاقه تونه عاشقش ميشين و با فيلم بعدي ازش متنفر. من خودم درخت گلابي رو از خيلي از فيلماي کيارستمي بيشتر دوست دارم و حاضرم صد بار سارا يا اجاره نشينها رو ببينم ولي از پري و مدرسه اي که مي رفتيم متنفرم و هامون برام علي السويه است. يه چيز ديگه: خيلي از فيلمنامه هاي مهرجويي اقتباسي اند و اين نشون ميده اين آدم چقدر مطالعه داره و به موقع ميتونه از کتابخونه ذهنش داستاني رو که به درد اون موقع بخوره انتخاب کنه.
*****
خبر آخر اينکه محمد علي ابطحي- مشاور رئيس جمهور- با کاپوچينو مصاحبه کرده و معلوم شده که بعله ....ايشون هم اهل بخيه (البته از نوع وبلاگي) است! اين مصاحبه خوندني رو از دست ندين.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما: